FAQ - Frequently asked quistions for EVO ny model serie. (klik på spørgsmålet og der scrolles ned til svaret.)

Den nye modelserie (EVO4 tidl. "E"/ EVO5 tidl. "C"/ EVO5+ tidl. "P") fra Webasto - hvad forskel er der på den og den gamle model ?

Det er primært størrelsen/udformningen af fyret, dette betyder at hvor man førhen var nødt til at montere på upraktiske steder som f.eks ved reservehjuls-kassen/baghjulet kan fyret nu sidde i motorrummet. Fyret startes nu kun via datasignal og ikke som tidligere via analog signal, det medfører desværre begrænsninger for ud-/ombygninger af fyret, alternativt skal der indbygges fj. betjening modtager eller SMS for at fyret kan betjenes analogt. Der er mere blus på den nye EVO serie, dette skyldes primært den formindskede varmeveksler. Den gamle varmer serie "E" / "C" er såvidt jeg er informeret i handel indtil 2014 hvor den udgår ("P" varmeren er allerede udgået). Varmer serien EVO er endnu mere støjsvag end den gamle, der er opsat en varmer i prøvebænken hvis du selv vil høre hvor behagelig støjsvag den er.
-Til top-

Kan jeg betale via mit Euro/Mastercard/Gummicard/forbrugsforeningskort?

Forbrugsforeningskortet kan ikke bruges ved montering af motorvarmer. Kortet kan godt bruges til øvrige bil reperationer.

Euro/Mastercard/ øvrige gummicards udover Visa-/dankort modtages desværre ikke.
-Til top-

Aircon/clima tillæg hvorfor nu det?

At integrere motorvarmerens blæsersignal til et aircon/clima anlæg kræver indbygning af extra relæ'er, potionelmodstande, frekvenssimuleringsbox, tvangsstyring af luftspjælde, ensrettere osv. Herudover kræver det en del mere adskillelse af kabinen for at få adgang til aircon/climaanlægets ledningsnet. Dog er det forskelligt hvad som skal gøres de forskellige biler imellem.
-Til top-

Kan der udstedes elektroniske faktura til det offentlige?

Ja, hvis EAN nummer oplyses, er det ikke noget problem.
-Til top-

Min bil er leaset, kan der udstedes faktura til leasingselskabet?

Ja, så længe jeg har leasingsselskabets skriftlige accept, er det ikke noget problem. Står du og overvejer at lease en bil, var det måske en ide at få et fyr forhandlet med i prisen. Henvis gerne til mig for at få et tilbud.
-Til top-

Kan min fabriksmonterede TILSKUDSvarmer ombygges til en PARKERINGSvarmer?

Ja, hvis der er lavet opgraderingskit, og varmeren ikke er låst softwaremæssigt fra fabrikantens side. Det er desværre ikke nok kun at sætte en betjeningsenhed i bilen. Fordi en tilskudsvarmer har ikke altid en pumpe til cirkulation af kølervandet - tilskudsvarmeren bruger nemlig motorens vandpumpe til cirkulation og bilens blæsersystem til ventilation af kabinen (altså virker kun når motoren kører). Udover tilføjelse af vandpumpe og betjeningsenhed skal man også have trukket ekstra ledningsnet samt tilslutning til bilens blæser + evt. blæserstyringsmodul. Er tilskudsvarmeren af ældre karrakter, bør man overveje at få et nyt PARKERINGSvarmer fyr. Der vil kunne gives et afslag i den normale købspris, da man kan genbruge noget fra den gamle installation (monteringsbeslag/kølerslanger/brændstof pumpe-/tilførsel). Der er netop udviklet et nyt SMS modul som kan styre de fleste fabriksmonterede tilskudsvarmere uden, at man skal købe dyr software moduler.
-Til top-

Jeg er ikke helt tilfreds med ydelsen af min lille EVO4 varmer, kan den opgraderes/tunes op til en EVO5 eller EVO5+ varmer eller skal hele fyret skiftes?

Man behøver ikke at udskifte hele fyret, man kan godt opgradere et EVO4 fyr til et EVO5 eller EVO5+ fyr. Det kan ikke betale sig at spekulere i at opgradere et EVO4 fyr ved nyinstallation, fordi opgraderingen er dyrere end prisdifferencen fyrene imellem. Man kan dog med fordel opgradere hvis styreboxen er gået itu og alligevel skal udskiftes.

Måske skal blæserstyrken BARE justeres ind eller ombygges med et blæsermodul. Det var engang kutume at montere en FAST modstand, som satte en fast hastighed på blæseren. Det er ikke den bedste løsning, da blæseren kun kan have en styrke, som den får uden mulighed for regulering hverken op eller ned.

Monteres derimod et blæsermodul (fanmaster/fantop) med variabel modstand eller en IPCU som kan regulere en styrespænding, kan man regulere styrken. Fordelen med fanmasteren/fantoppen er at den bruger meget mindre strøm end bilens eget system. Hvis du bruger fjernbetjening T100, kan fejlen skyldes fejlopsætning af software samt fejlplacering af temperaturføler - og sågar også et tilstoppet pollenfilter kan nedsætte effekten. Hvis du er utilfreds med din varmers effekt, bør du altid svinge indenom værkstedet.
-Til top-

Kan jeg tilføje en fjernbetjening efterfølgende hvis at timeren ikke dækker mine behov?

Ja, det kan man sagtens. Fjernbetjeningen kobles ind imellem fyrets ledningsnet og timer med multistik. På den måde er man altså ikke låst til en betjeningsmulighed, og man kan sagtens ændre betjeningsmulighederne bagefter. Det skal lige informeres om at "DE GRÅ/SØLVFARVEDE" håndsendere ikke kan snakke med de nye EVO varmere, der er man nødt til at enten købe en ny modtagerbox som minimum eller tage skridtet til et SMS modul som kan være tolk fra analog signal til w-bus (datasignal). Er du ude efter en timer der kan start fast man-fre kan man bygge en Eberspacher uge-timer ind, men den virker kun sammen med T91/T100/SMS.
-Til top-

Kan jeg bruge en timer/fjernbetjening fra Eberspächer (Hydronic) til mit Webasto fyr og omvendt?

EVO fyrene styres via W-bus data-signaler, betjeninger fra Eberspacher har ikke W-bus og ældre Webasto betjeninger har analog udgang, men bygges der en "gateway" ind imellem (t91/t100/sms) som har en analog indgang, så kan man. Det vil sige at man f.eks kan lade sine gamle Eberspacher fjernbetjening sende et startsignal til en Webasto fjernbetjeningsmodtager så vil det virke, der kan på den måde spares lidt på indkøbet. Jeg sælger ofte løse håndsendere og kan på den måde dele et komplet sæt op i 2 halvdele, hvoraf den "unødvendige" håndsender kan spares eller Eberspacher betjeningen (sendere og modtager) kan virke som fjernbetjening nr. 2.
-Til top-

Kan jeg bruge min ledige "kanal 2" på min eksisterende alarm som fjernbetjening?

Ja, det kan man, hvis man bygger et fjernbetjenings modtagerbox eller SMS modul imellem som tolk/gateway. Man får så bare ikke retursvar om varmeren er startet.
-Til top-

Kan motorvarmeren OGSÅ virke som TILSKUDSvarmer, altså at den starter automatisk så snart at motoren kører og ikke behøver at genstartes når den "normale" opvarmningstid udløber?

Ja, det kan man. Man kan få en (udendørs)termostat, som selv aktiverer og deaktiverer funktionen ved omkring ca 2-3 grader. Man kan evt. lave en fysisk kontakt/sikring for manuel aktivering/deaktivering. Er din betjening SMS kan kanal 2 bruges som sommer/vinter omskifter-kontakt (der skal så indbygges et extra relæ). Funktionen tilskudsvarmer er ikke med i standardmonteringen. Denne udbygning er blevet lidt omfattende, da man er tvunget til at indkøbe en fjernbetjeningsbox eller sms modul som tolk/gateway, fyret kan nemlig ikke forstå analog signaler længere. De gamle E/C/P var analog styrede fyr de var forberedt til det, MEN det kan sagtens lade sig gøre med den nye EVO !!!. Jeg kan fortælle at i konens Fiat Punto var der ikke særligt meget varme i bilen med mindre at fyret kørte, efter at varmeren blev udbygget med tilskudsvarmer funktionen kunne bilen opvarme kabinen uden problemer. Tilskudsvarmer funktionen bør laves til dieselbiler generalt, da det er medhjælpende til at bilen kan udføre den selvrensende proces (re-generering) vedr. rensning af partikelfiltret, det kræver nemlig en driftvarm motor før denne proces tillades af bilen's styrebox, dvs. at få monteret en motorvarmer er medhjælpende til holde partikelfiltret drift-kørende.
-Til top-

Jeg har hørt, at man skal tænde for fyret om sommeren, hvorfor nu det ??? Der er jo varmt nok i forvejen, er det korrekt?

Det er en god ide for at sikre, at vandpumpen ikke "sætter" sig og brændstofslangen ikke bliver tørlagt. Tænd fyret fx en gang om måneden i sommerperioden, men husk at varmeren skal tænde - vandpumpen cirkulerer ikke vand, hvis fyret kun startes som sommerventilation.
-Til top-

Bilen skal udskiftes, kan jeg flytte fyret over til den nye bil?

Ja, det kan man.... og dog; hvis den gamle bil er benzindrevet, og den nye bil er dieseldrevet, kan man ikke, løsningen vil så være en seperat tank, men hvem gider at køre rundt med reservedunk i baggagerummet og så ovenikøbet med forkert brændstof til bilen, helt galt går det da hvis det hældes på bilen af en venlig uvidende sjæl. Der skal påregnes indkøb af nye kølerslanger, udstødningsslange, fittings + evt. blæserstyring. Jeg anbefaler at flytte fjernbetjening med over i den nye bil (ikke hvis det er de grå/sølvfarvede håndsendere, de duer ikke uden en gateway til EVO varmerne). Se om du ikke kan sælge fyret sammen med bilen og brug merværdien som en andel til en ny varmer. Nye dele og af/påmontering af det gamle fyr løber alt for hurtigt op i pris i forhold til et nyt. Så hvis det har et par år på bagen - så overvej at lade være med det.

Desuden risikerer man, at det gamle fyr ikke passer effektmæssigt til den nye bil. Brug fx varmerguiden som vejledning. Hvis fyret er for lille, skal der påregnes extra varmetid. Er fyret til gengæld for stort, kan det i værste fald medføre for hurtig opvarmning med risiko for tilsodning af brændkamret. Der er dog mulighed for at opgradere fra EVO4 til en EVO5 / EVO5+.
-Til top-

Jeg synes, at de 30 minutter varmetid som er sat fra fabrikkens side er lang tid. Så jeg synes, at det er frås med en halv times drifttid - er 7-8 minutter ikke nok?

Nu presser du citronen for meget, fyret bruger ca 2-3 dl. brændstof på 30 minutter, så det er ikke den store udgift i forhold til at motoren + kabinen ikke er gennemvarm. Pas på med at "sjat"-fyre, for fyret kræver at blive "brændt" igennem for at undgå tilsodning. Der er mange meninger om, hvor langt ned man kan gå i drifttid. Jeg plejer at sige, at 20 minutter er minimum, men forsøg så vidt muligt at holde den på 30 minutter. Hvis batteriet tillader.
-Til top-

Jeg har hørt fra en ven, at man skal påregne at køre i bilen i den tid, som fyret har kørt. Jeg har ikke længere end ca 10-15 minutter til/fra arbejde - skal jeg så nedsætte varmetiden?

Man siger som hovedregel netop det, din ven oplyser. Personligt synes jeg, at det er virker lidt overdrevet, for en generator leverer jo typisk 90+ ampere. Skulle batteriet virke fladt, kan man skrue ned for blæserstyrken i bilen for at spare på strømmen. Det er synd ikke at bruge fyret optimalt. Hvis fyret monteres med SMS modul kan "kanal 2" bruges som forsinker på blæseren, altså at blæseren kun starter efter f.eks 15 minutters drift på fyret, et godt alternativ når man vil spare på strømmen. Er batteriet meget gammelt så start kun varmeren med motoren tændt.

Det er altid en god ide at teste batterikapaciten, når du får bilen retur efter nyinstallation. Start fyret i fx 45 minutter og hav et sæt startkabler til rådighed. Så slipper du for at stå "der" en kold morgen med fladt batteri og skal til at vække naboer eller køre i dyr taxa. Jeg laver normalt ikke denne test, med mindre at det aftales på forhånd. De nye EVO fyr stopper automatisk når spændingen på batteriet bliver "for" lavt. EVO fyrenes batteri min-grænse er sat lidt højere end de gamle E/C/P fyr, det betyder at hvor de gamle fyr muligvis havde tappet for meget på batteriet til at kunne starte motoren, har du nu mere kapacitet med EVO varmerne, ulempen er så når ledningerne bliver gamle og irrede med større spændingstab, rammer EVO fyrene nemmere minimumsgrænsen til at kunne starte end de gamle, det kunne give driftforstyrrelser på sigt, det opdages først om et par år.

NB! Hvis batteriet er af ældre dato, har forkert udladningstype eller bare har for lav effekt i almindelighed, bør det udskiftes. Hvis det er nødvendigt ved ny-monteringer, vil der kun blive faktureret for batteriet. Står valget imellem et EVO4 og et EVO5 fyr, bør man vælge et EVO5 fyr. Hvis den "normale" drift tid bare ikke kan tillades, (Link) se forskellen her, eksemplet er lavet på den gamle serie E/C/P men princippet er det samme.

Alternativt kan man benytte sig af en fanmaster til blæserstyringen. Den har mindre strømforbrug end bilens egen regulering via modstande.
-Til top-

Jeg er en "sjusk" til at justere blæserstyrken hver gang - kan man gøre noget ved det?

Nogle installationer styrer automatisk blæserstyrken, mens andre installationer skal have reguleret manuelt gang for gang. En fanmaster, som sætter blæserstyrken automatisk og med samme styrke, kan som regel eftermonteres.
-Til top-

Hvad er forskellen imellem et EVO5 og et EVO5+ fyr? De har jo samme KW ydelse, men der er forskel på prisen - hvorfor nu det?

Nogle ville jo nok mene at "+" står for extra "+" til værkstedets slunkne pengekasse, men sådan er det desværre ikke, forklaringen kommer her : Forskellen er, at vandpumpen på et EVO5 fyr cirkulerer kølervand for fuld skrald. I et EVO5+ fyr derimod justeres flowet. Det vil sige, at vandet har større temperatur differance før og efter fyret end som EVO5 - det betyder, at der hurtigere kommer varmt vand til varmeapperatet. Eberspacher HS3 fyrene har flow-styring af kølervandet som standard.

Fyret sætter flowet op des varmere vandet bliver. Og når det er 60 grader, kører den konstant ligesom EVO4 og EVO5 fyrene.

Bemærk venligst at EVO5+ fyr har stor ydelse og bør ikke monteres der hvor der anbefales et EVO4 fyr, dog med undtagelse i hybridbiler hvor det største fyr ALTID skal monteres pga. meget lav batteri kapacitet. !!!!

EVO5+ fyret nedbringer drifttiden, og derved spares der på strømmen. Hvis man primært er fokuseret på hurtig varme i kabinen, er det EVO5+ fyr, man bør vælge. klik på denne linie for at se forskellen (illustrationen er lavet på de gamle C og P fyr, men princippet er det samme).
-Til top-

Jeg skal overnatte i bilen. Kan man sætte fyret til at køre natten over?

Nej, lad være med det - dels på grund af strømforbrug, dels på grund af at motoren har risiko for at blive tørlagt for olie i cylindre og ventilstyr. Det kan medføre forøget slid ved opstart at bilmotoren. Få i stedet en kabine(luft)varmer (airtop) monteret. Den styres via en rumtermostat og varmer kun kabinen op og holder temperaturen uden store udsving. Man kan ikke opsplitte varmen fra en motorvarmer, for det er bilens "kølervand" som cirkulerer igennem varmeapperat samt motorblok, man kan selvfølgelig altid lave noget fikken dick opdeling-styre-tvang-halløj. Airtoppen er klart den bedste til netop denne type for opvarmning. Airtoppen bruges også til opvarmning af både/lystsejlere - faktisk er den så god at den kan begrænse kondensvand da varmen blæses rundt i båden, som så tørrer ud på denne måde. En af mine gode venner til værkstedet som er altmulig-/handymand har fået monteret en airtop i hans bil, han udtaler at man tørrer fint vådt arbejdstøj i bilen.
-Til top-

Hvad skal jeg gøre med bilen, når den skal afleveres til montering - skal den vaskes osv.?

Du behøver ikke at vaske bilen.

Tectyl : skal gøres efter monteringen. Hvis du vil slå 2 fluer i et smæk kan jeg booke tid hos den lokale undervognsbehandlingcenter (Dinitrol), så kan du få lavet begge ting på en gang (jeg bringer og henter selv) - du kommer så til at undvære bilen lidt længere, men hvis du lejer lånebilen vil der ikke komme mere i tillæg for de 2 dage extra. Det er en rigtig dårlig ide at få det gjort inden motorvarmer monteringen, da jeg ikke kan undgå at skrabe tectyl af diverse steder, når der skal trækkes kabler og brændstofrør under bilen. Mine hænder/arme op til armhulerne kan ikke fordrage tectyl, det ødelægger omhyggeligheds-monteringgejsten noget så gevaldigt.

Rydning af bagsæde/baggage rum påskyndes.

Tankning : Nej, lad endelig være med det. Prøv så vidt muligt at komme med lav brændstofstand i tanken. På den måde nedsætter du risikoen for spild af ildelugtende brændstof i bilen. Og samtidig sikrer du dig, at dykrøret i tanken også virker ved lav brændstofstand.

Ved nogle installationer er det nødvendigt at bore hul i siden af tanken for at kunne montere et dykrør. Dyr brændstof forvandles til "spildolie" indtil brændstofniveauet og hullet er udlignet.
-Til top-

Hvor lang er monteringstiden?

Monteringstiden er 2-3 arbejdsdage. Det skal gøres ordentligt. Til gengæld stiller jeg en lånebil (som kan lejes) til rådighed imens. Der er monteret sms modul i lånebilen, så du kan lege og lære, hvordan det virker i den "lange" ventetid. Men jeg advarer venligst: Har du først prøvet sms, vil du ikke have andet!.
-Til top-

Hvor lang er ventetiden på montering af varmeren?

Det afhænger meget af årstiden. I lavsæsonen er ventetiden typisk 1 uge, hvorimod i højsæsonen er ventetiden væsentlig længere. Derfor er det en god ide at få varmeren monteret i perioden marts-august. Det er ikke spild at få varmeren monteret om sommeren, for du har glæde af sommerventilationen.
-Til top-

Skal der laves service på fyret?

Det er en god ide at få checket co2-tallet for at sikre, at fyret brænder korrekt. Er tallet for lille, yder fyret for lidt. Er tallet for stort, er der risiko for tilsodning af forbrændingskammeret. Har dit fyr et par "år" på bagen, er det en god ide at få lavet service, hvor brænderrøret/glødestift udskiftes. På den måde sikrer du, at varmeren virker perfekt, når vinteren for alvor sætter ind - og værkstedet har længere (kold) ventetid end normalt.
-Til top-

Fyret kører kun ca 1. minut efter, det er startet. Der kommer i hvert fald varm udstødningsrøg ud fra fyrets udstødningsrør - så slukker fyret - hvorfor det? Bilen er jo stadig kold. Jeg synes heller ikke, der kommer varme ud af bilens varmeapperat generelt, når motoren er tændt. Hvorfor det?

Fejlen skyldes typisk en "luftlomme" i kølersystemet. Man kan sammenligne det med, at man skal udlufte sine radiatorer. Fejlen opstår typisk efter, at der er skiftet køler, vandpumpe, kølervæske eller andet, der påvirker kølervæsken i bilen. På nogle biler er der en udluftningsventil, som man kan udlufte systemet med. Hvis der ikke er "pillet ved" / udskiftet kølervæske, tyder fejlbeskrivelsen på at brændkammeret er sodet til og du have fyret ind til reperation.
-Til top-

Hvor langt rækker garantien på fyret?

Der er 2 års fabriksgaranti på fyret. Man kan tilkøbe sig yderligere garanti hos Webasto. Garantien bortfalder, hvis monteringen ikke er efter monterings-forskrifterne og ikke er foretaget af autoriseret montør. Fyret SKAL justeres ind via pc-diagnose program efter monteringen har fundet sted.
-Til top-

Der kommer en mærkelig klikke/banke lyd under bilen - lidt som kolde radiatorrør der bliver varmet op. Hvad er der galt?

Hvis lyden kommer, når fyret er i drift og varierer i hastighed, er det brændstofpumpen til fyret, som pumper/slår. Hastigheden stiger i takt med fyrets behov for brændstof. Ved nogle monteringer man blive nødsaget til at undlade et gummi-mellemstykke, som "optager/nedsætter" lyden fra pumpen(på grund af pladsmangel).De nye pumper til EVO varmerne er så godt som lydsvage i forhold til de gamle, så tikkeriet/støjen er minimal i forhold til før.
-Til top-

SMS modulet skal omprogrameres med nye tlf. numre, jeg forstår ikke helt brugs-"forvirringen", hvordan gøres det nemmest.?

Nemmest er at bruge Webasto's app ellers kan du sender mig en mail med de rettelser der skal laves, så omprogrammerer jeg det uden, at du behøver at gøre mere, modulet kan programeres via sms og behøver derfor ikke at skulle på værksted. Du bedes dog påføre bilens registreringsnummer i mailen for kontrol samt til opdatering i mit kundekartotek, modulet gemmer de godkendte indtastede numre i selve modulet, man behøver altså ikke at programmere dem ind igen ved et evt. simkort ombytning.

-Til top-

Min nabos motorvarmer larmer ikke særligt meget i forhold til min. Hvorfor?

Du har sikkert et ældre type Eberspacher fyr monteret. Det støjer væsentligt mere. Du mangler formodentlig luftindsug-dæmperen (Eberspächer har som standard ikke denne dæmper). Webasto har gjort meget for at dæmpe de nye EVO varmere i forhold til de gamle, de har fået større indsug samt udstødningsdæmpere, til stor frustration ved monteringen, men det virker efter hensigten.
-Til top-

Hvor mange kanaler har SMS-betjeningen?

Modulet har 2 kanaler: Kanal 1 til betjening af motorvarmer og kanal 2 som kan bruges til forsinkelse af blæseren. Kanal 2 kan godt bruges til andet fx horn, hvis man ikke kan huske, hvor bilen er parkeret, tænding af lygter så man kan finde bilen i mørke, åbning af centrallåse (hvis den normale centrallås-håndsender ikke duer, eller man har smækket sig ude !!!) fjernbetjent slukning af motoren ved tyveri osv. Det er næsten kun fantasien og arbejdslønnen, som sætter grænsen for mulighederne. Modulet er også velegnet til andet end motorvarmer. Det kunne fx være fjernbetjening af varmeanlæg i et sommerhus. Men der skal omformer og relæ'er til, da modulet kører på 12-30 volt. Modulet betjenes via et mobiltelefoni-simkort, så der skal være mobiltelefoni-dækning.
-Til top-

Sommerventilation; medfølger den i standard monteringsprisen?

Ja med de nye data-signal-styringsignaler er der åbnet op for sommerventilation, før var det forbeholdt fjernbejeningerne/SMS men nu kan timerne også gøre det uden extra ombygning. SMS modulet kan sågar programmeres således at hvis temperaturen er f.eks over 35 grader i kabinen når start kommandoen sendes starter fyret automatisk op som sommerventilation, en lækker detajle - så man slipper at omskifte fra vinter til sommer og omvendt.
-Til top-

Min fjernbetjening T100 (HTM) starter ikke kl. 08.00, som jeg har bedt den om - også selvom indkodningen er gemt i håndsenderen. Hvad er galt?

Med T100 (Heating Time Management) er det tiden, hvor man skal køre, som tastes ind. I bilen er der en temperaturføler, som checker temperaturen og sætter/ændre starttidspunktet - på den måde er bilen gennemvarm, når man skal køre. Hvis bilen ikke er tilstrækkelig varm, kan man ændre i opsætningen af systemet. De øvrige betjeninger har ikke denne udsættelsesfunktion. Nyere SMS app har fået denne mulighed, som jeg anbefaler folk at undgå, det gøres nemmest ved at vælge model : TC-3 i app'en så er HTM funktionen helt undladt.
-Til top-

Jeg har 2 biler med motorvarmere monteret. Hvis man monterer samme fjernbetjenings-systemer i begge biler, kan man så vælge på håndsenderen, hvilken bil der skal betjenes?

Nej, det kan man ikke. Man kan sætte en håndsender op til at betjene begge biler ens ELLER kun en af bilerne. Det skyldes, at modtageren kodes efter håndsenderen - ikke omvendt. Har man ikke indkøbt betjeninger, bør man vælge SMS-moduler. Man kan jo kode hver enkelt bil ind på sin mobil/fastnet telefon. Laver man en "gruppe" sms kontaktperson kan bilerne betjenes samtidig eller enkeltvis.
-Til top-

Hvilken betjening skal jeg vælge?

Der er flere at vælge imellem - og ens behov kan jo være meget forskellige. Men prøv først at "grovsortere" efter følgende og kig på de oplistede fordele og ulemper:

Først dem man ikke bør købe :

Webcontrol : bruger for meget tomgangsstrøm (udgået model)
Voice : begrænset bruger muligheder til prisen (udgået model)
Track system fra Defa i kombination : alt for dyr + abonnement og dyr "opkald/svar" sms

Vælg imellem nedenstående løsninger

1 bruger =Timer/Multicontrol, Fj.bet T91 eller T100, SMS
1< brugere = Timer/Multicontrol, sms

(Skal der indkøbes en/flere håndsendere extra, er "multi betjeningen" SMS TC 4 billigere i anskaffelse).

Timer(ur)/Multicontrol: (link til Webasto)

Først og fremmest skal man tage stilling til om man vil vælge imellem den gamle tradionelle ovale ur eller om man vil have den nye firkantede Multicontrol, der er ingen prisforskel disse 2 imellem. Ud over den fysiske udformning er der en forskel i styringen, det gamle ovale ur kan kun gemme 3 foretrukne tider ialt, som man kan vælge. Den nye multicontroler har 3 foretrukne tider pr dag en uge frem, dog kan kun en af gangen sættes som aktiv. Fordel for dem begge er : Ikke afhængig af dækning og afstand til bilen, der er startknap for straksbetjening, er ikke "låst" til den bruger, som har håndsenderen (ved fjernbetjening). Sommerventilationer muligt efter at styresignalet til EVO fyret er gået fra analog til datasignal. Den gamle ovale er nemmere at montere på runde flader, hvorimod at multicontroler helst skal have lige flader hvor at det sættes med dobbeltklæbende tape, det ovale skrues fast og har en skumgummikant til runde underlag. Ønsker du et uge ur monteret, altså hvor fyret skal starte hver morgen man-fre på en fast tid, så kan man montere en smart timer/ur fra Eberspacher men det er påkrævet en gateway imellem da Eberspacher ikke har en W-bus udgang, sig til når du booker så skal jeg nok forklare nærmere.

Ulempe: Standard ovale timer/ur kan kun gå 24 timer frem i fremtidig timer opstartfunktion (multicontroler'en kan en uge frem). Uret er synligt i bilen + hul i instrumentbord til ledninger ved det ovale ur mens multicontroleren har ledningsudgang på siden og man kan derfor luske ledningen mellem en samling uden at bore hul, dog kan man være nødt til at slibe en gennemgangskanal - men det er betydeligt mindre end det 10 mm hul som den ovale timer kræver, hvor ledningerne kommer ud på bagsiden. Kan kun betjenes i bilen. Sommer-/vintertid opdateres ikke automatisk, så 2 gange om året kræves en opdatering medmindre man bare holder det på vintertid hele året.

T-91 : (link til webasto)

Fordel: Modtagerenheden gemmes væk under instrumentbordet, og der skal ikke bores hul til ledninger - omstilning mellem varme og sommerventilation gøres på håndsenderen. Diode i håndsenderen viser, om der er kontakt med modtageren som signalerer hvis batteriet er ved at være udtjent. Håndsenderen er meget lille og fylder ikke særligt meget i nøglebundtet som "den typiske" fjernbetjening gør. Mulighed for at en håndsender kan betjene flere biler på en gang. Brugeren begrænses til den, som har håndsenderen/håndsenderne.

Ulempe: "Begrænset" rækkevidde. Man kan ikke programmere en fremtidig opstart - fyret kan kun startes via fjernbetjeningen, der kan dog som extra udstyr monteres en startknap alternativt en timer. Sommer-/vintertid opdateres ikke automatisk. Kun en håndsender medfølger i sættet, men der kan købes ekstra løse håndsendere. Er der behov for 2 eller flere håndsendere, er sms-modulet mere økonomisk. Batteriet løber tør for strøm, ligesom betjeningen til tv'et gør.. Fylder i nøglebundtet. Den gamle model "grå/sølvfarvede håndsendere kan ikke bruges til EVO varmerne med mindre man erstatter modtagermodulet i bilen til den nye type.

T-100 : (link til webasto)

Fordel: Modtagerenheden gemmes væk under instrumentbordet, og der skal ikke bores hul til ledninger. Aflæsning af temperatur i bilen og mulighed for fremtidig programmering dog begrænset til 24 timer frem. HTM-funktionen udsætter opstart efter bilens temperatur. Det mindsker drifttiden på fyret og sparer strøm og brændstof. Omstilling mellem varme og sommerventilation af kabinen via håndsenderen. Display i håndsender viser, om der er kontakt med modtageren. Mulighed for at en håndsender kan (klynge) betjene flere biler på en gang. Brugeren begrænses til den, som har håndsenderen/håndsenderne.

Ulempe: "Begrænset" rækkevidde, fyret kan kun startes via fjernbetjening, der kan dog som extra udstyr monteres en løs startknap alternativt en timer. Håndsender er større end T-91'eren og fylder godt op i nøgleringen. Sommer-/vintertid opdateres ikke automatisk. Kun en håndsender medfølger i sættet. Der kan købes ekstra løse håndsendere. Er der behov for 2 eller flere håndsendere, er sms-modulet mere økonomisk. Batteriet løber tør for strøm ligesom betjeningen til tv'et gør. Den gamle model "grå/sølvfarvede håndsendere kan ikke bruges til EVO varmerne med mindre man eratatter modtagermodulet i bilen til den nye type..

SMS (TC 4):

Fordel: Modtagerenheden er gemt væk under instrumentbordet. Der medfølger en rød blinkende (minder om en alarmknap) startknap, som monteres i kabinen. På den måde slipper man for at rode med mobiltelefonen under kørsel og chancen for en snak med motorcykel politibetjent (læs : æggeskalle / bøde 1500 kr.) minimeres.

Modulet har 2 kanaler, hvoraf kanal 2 kan bruges som spærring af blæseren, sommer/vinter omskifter for tilskudsvarmer funktion eller som anden fjernbetjeningsmulighed, temperatur-advarsel via sms - hvis der fx opbevares maling i bilen, som ikke tåler frost. Omskift mellem varme og sommerventilation kan styres automatisk, som skifter mellem de 2 funktioner ved f.eks 35 grader i kabinen. Større rækkevide end T-91 / T-100, så længe der er mobildækning er rækkevidden ubegrænset. Der kan programmeres en fremtidig opstart (kun kanal 1) inden for 24 timer. Modulet sender retursvar med aktuel temperatur i bilen. Modulet kan sættes op, så kun "godkendte" telefonnumre kan betjene modulet, 5 godkendte telefonnumre kan desuden starte/slukke fyret ved almindelige telefonopkald (også fastnet og IP !). Uret i hukommelsen opdateres via tidsstempel fra sms - det vil sige, at man ikke behøver at omstille tiden ved overgang sommer/vintertid, som man skal med timer/fjernbetjening T100. Man vil kunne lave en gruppestart af fx 5-6 biler på en gang via en "gruppe"-smsbesked. Modulet kan udbygges med tilskudsvarmer funktion i max 60 min, altså at fyret starter automatisk når tændingsnøglen er drejet. Modulet har en input indgang til kan sende en sms besked hvis bilens alarm er gået, dette + tilskudsvarmerfunktion er dog ikke med i standard monteringen. Der er netop udviklet et sms modul TC 4 PRO, som kan tale med de fleste fabriksmonterede tilskudsvarmere uden indkøb af dyrt software/gateway (tolk).Der er også udviklet en app på nettet som betjener varmeren. TC 4 pro kan opgraderes til tracking af bilen samt nulstille fejlkoder via sms kommando, dette kan standard modulet ikke. Husk at meddele såfremt du ønsker den forbedrede udgave, den koster lidt extra men det er givet godt ud. SMS modulet kan sågar betjenes via I-phone taleprogram "Siri" - her kan med bede telefonen om at sende en sms start kommando, en ret blæret detalje over en misundelig kollega/nabo...

Det er klart den bedste betjening efter min personlige mening. Der er monteret et modul i prøvebænken på værkstedet samt i lånebilen, hvis du selv vil prøve !!!

Ulempe: Kræver simkort og mobilnetdækning, man skal være opmærksom på om simkortet også virker i udlandet !!! - hvis man f.eks tager på ski-ferie, ellers må man nøjes med den manuelle startknap eller kople en extra timer.

NB! Hvis du SMS-betjener fyret via WEB SMS fra dit teleselskab, må du aldrig logge på med sms-modulets eget simkort/telefon nummer, da dette starter en uendelig SMS-løkke - nyere SMS moduler er programeret imod denne bug..


Tracking sammenbygget:

Fordel: Man kan sammenbygge et tracking system og motorvarmeren og derved spare et simkort (ved sms) da hver enhed normalt er påkrævet hvert sit simkort. Tracking modulet kan også samarbejde med en fjernbetjening. Nogle forsikringsselskaber giver rabat såfremt bilen er monteret med et godkendt trackingsystem, du kan derfor hente noget af investeringen hjem igen i form af besparelser på forsikringen. K.T. Autocenter har indgået et samarbejde med Care4all som forhandler et tracking produkter. Er fyret som monteres eller udbygges med analog styring kan tracking modulet suverent monteres da det kan koples direkte til fyret uden nogen gateway eller timer for den sags skyld.

Ulempe: Et tracking system er typisk forbundet med et abonnement og trackingmodulet som stand-alone har ikke samme muligheder som det traditionelle SMS modul (såsom indbygget timerfunktion), men kan sagtens bruges til her og nu start/sluk. Tracking modulet har ikke indbygget W-bus (data signaler til styring af fyret) så man er tvunget til at lave en kombination med en gateway (tolk) af varianten enten fjernbetjening/tracking ELLER SMS m/u simkort / tracking, dog kan det tracking modul som jeg bruger godt klare betjeningen af den gamle type E/C/P(analog styring) uden en gateway. Priserne vil variere meget iht. hvordan at vi løser betjeningsbehovet, så hvis du oplyser at du er interesseret i tracking finder vi en løsning som du ønsker. Alternativt kan et SMS pro modul benyttes det har både W-bus udgang og tracking muligheder (har dog ikke backup batteri)..
-Til top-

Kan man lade et tracking system klare betjeningen, eller kan det bygges sammen?

Ja det kan man godt, der er en del ting man skal have styr på.....det finder vi sammen ud af..
-til top-

Hvorfor virker mit simkort ikke mere? Hvilket simkort skal jeg vælge?

Hvis dit simkort ikke virker mere, kan det skyldes, at dit teleselskab har lukket/pauset simkortet. Det kan også være fordi, der ikke har været forbrug på kortet, eller det er "løbet tør". Prøv at checke med dit teleselskab - de har typisk en logon-side på nettet, hvor aktuel status/saldo kan ses. Så slipper du for at skille bilen ad for at få adgang til simkortet. Inden du får et simkort fra dit teleselskab, bør du undersøge, om der kan tankes op uden, at kortet tages ud af modulet. Jeg bruger selv Fullrate. Fejlen kan også ligge i at SMS modulet skal genstartes, det gøres nemmest ved at fjerne og isætte sikringen (grøn 30 AMP) til fyret ude i motorrummet (ca 30 cm fra batteriet), giv modulet 1 -2 minutter til at genstarte - check startknap for evt. fejl-blinkkoder.
-Til top-

Jeg får ikke kontakt med varmeren i udlandet - hvad gør jeg?

Dit simkort duer garanteret ikke i udlandet. Prøv at checke om udlandstelefoni tillades hos dit teleselskab. Der har været tilfælde, hvor simkortet skulle opgraderes til et abonnement med udlandstelefoni og så virkede det fint.
-Til top-

Jeg har ikke tid til selv at skaffe et simkort og få det klargjort. Kan K.T. Autocenter klare det?

Hvis du ikke selv medbringer et simkort, så monteres der som standard et taletidskort fra Yousee.
-Til top-

Er det billigere hvis jeg selv kommer med et importeret fyr?

Nej det er det absolut ikke, nogle af mine indkøbsrabatter på fyret går til at dække monteringsomkostningerne, når jeg ikke har denne mulighed er jeg nødt til at udfakturere uden "tilskud", så din besparelse ved egen import bliver spist op af monteringsomkostninger, skulle der imod forventning ske noget med fyret vil Webasto Danmark ikke tage sig af reklamationen, fyret skal sendes til udlandet for reperation, der er ikke noget at gøre... fyrets serienummer/stelnummer bliver nemlig registreret ved salg. Kan serienumret ikke matches op til et varesalg hos Webasto DK vil reklamationen prompte afvises.
-Til top-

Kan man få en billigere løsning end som brændstofdrevet fyr, f.eks. noget til 220 Volt?

Ja.. Eberspacher har deres Plugtronic som bruger 220 Volt (net-strøm fra stikkontakt). Den fås i 2 varianter, standard udgaven har en løs el blæser (220 volt) som man monterer inde i kabinen, sideløbende med en el-varmer til kølervæsken.
Premium udgaven derimod bruger bilens eget kabineblæser system sideløbende med el-varmer til kølervæsken.
Der er fordele og ulemper ved begge varianter, så der er nogle ting man lige skal have styr på, såsom. vælger man premium udgaven bør man skal man have eftermonteret en lader til bilens batteri ellers løber det tør for strøm (kabineblæseren trækker strøm fra batteriet). Ved premium udgaven skal man også indbygge blæserstyring og det kan være der skal bruges can moduler på samme måde som ved en traditionel brændstofdreven motor-/kabinevarmer. El-nettet har begrænsning af ampere, da en el-gruppe normalt "kun" har 10 AMP til rådighed så er man tvunget til "kun" at kunne forbruge max 2200 W (hvoraf noget også går til at drive kabineblæseren). Det skal sammenlignes en traditionel brændstofvarmer med kapacitet op til 5000 W hvor kabineblæseren trækkes fra bilens batteri - så man skal påregne en del extra drifttid end som med en traditionel brændstofvarmer. Biler som ikke tåler at blive for-opvarmet i motoren (hvor at motorstyringen bliver forvirret), skal på samme vis bypass motoren - man kan så til gengæld montere en større 220 Volt el-drevet kabineblæser. Hvad der skal vælges og hvorfor er noget vi planlægger sammen, således vi får det bedste resultat.
-Til top-